close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

משפחה שלמה

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק קנא מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק קנא מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

משפחה שלמה

"ויאמר כי יד על כס י-ה מלחמה לה' בעמלק מדר דר" (יז,טז).

וזו לשון רש"י "ומהו כס ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו, נשבע הקב"ה, שאין שמו שלם ואין כסאו שלם עד שימחה שמו של עמלק כלו, וכשימחה שמו, יהיה השם שלם והכסא שלם".

דבר דומה מצאנו לגבי השראת השכינה בין בני זוג, כמו שדרשו חז"ל "איש ואשה זכו -שכינה ביניהם לא זכו - אש אוכלתם" (סוטה יז). ופירש רש"י: במילה איש יש אותיות אש וגם האות יוד, ובמילה אשה אותיות אש וגם האות הא, ללמדנו שאם זכו נמצאות ביניהם אות יוד ואות הא והשכינה שורה בקרבם, ואם לא זכו - אש אוכלתם.

אלא

שצריך להבין מדוע אין השם שלם וישנו רק חצי שם? ענה על כך הזוהר הקדוש: רק כאשר נולדים לזוג בן ובת, כאשר הזכר מסומל באות ואו [או יוד] והנקבה באות הא [בעלת צורת בית קיבול, חומר, עיין במהר"ל בהרחבה], רק אז השכינה שורה בשלמות בבית. שלמות זו מתבטאת גם בכך שקוימה מצות פריה ורביה בהולדת בן ובת.

חשבתי להוסיף בעזה"י על פי מה שידוע שהסדר של האותיות בשם ה' מאד חשוב, וממנו נלמד על הסדר הראוי להיות במשפחה יהודית, שהרי גם בה השם שורה. בראש המשפחה עומד האבא [יוד], אחריו ואיתו נמצאת האמא [הא], אחריהם נמצא הבן הבכור, המסומל באות ואו, ומיד אחריו – הבת, המסומלת באות הא. בבן בכור ישנם שני יתרונות: א. מקיימים מצות פדיון הבן.  ב. הוא ממשיך ביתר עוז את אביו.

וברוך השם, תהילה לאל עליון קונה שמים וארץ שזכינו לכך בתאומנו הנחמדים, דוד והודיה, כאשר דוד הוא הבכור והודיה היא השניה וזכינו לפדותו וב"ה גם להכניסו בבריתו של אאע"ה.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה